Miquel Barceló
(Felanitx 1957)
CURRÍCULUM
En aquesta plana agrupem les informacions publicades a Internet sobre
l'artista mallorquí Miquel Barceló.
ACTUALITAT
L'artista mallorquí Miquel Barceló presenta sota el títol
"Miquel
Barceló: un pintor i la ceràmica" (Miquel Barceló:
Un peintre et la céramique) una mostra de ceràmiques
al Museu de les Arts Decoratives (Musée
des Arts décoratifs) de París.
L'exposició, que reuneix més d'un centenar de ceràmiques
representatives dels cinc darres anys de recerca i creació de l'artista,
va ser inaugurada el passat 26 de setembre i podrà visitar-se fins
el 12 de novembre de 2000.
Pintor reconegut a nivell internacional, Miquel Barceló treballa
amb la ceràmica des de 1995. Les noves creacions de l'artista estan
fortament influenciades per les seves llargues estades a Mali, en ple cor
del país Dogon, on Barceló experimenta amb nous materials,
i per la prolongació d'aquesta experiència en el taller tradicional
de Jeroni Ginard a Artà.
Aquesta aproximació de Barceló s'inscriu en la línia
de pintors com Miró
i Picasso que s'han
interessat per la ceràmica, obrint la seva creació a la tercera
dimensió i associant les seves recerques a les mitologies ancestrals
de les Arts del Foc.
Miquel Barceló ja va exposar a finals de 1999 i fins el febrer
d'enguany una mostra de 51 ceràmiques al Museu d'Art Espanyol Contemporani
de la Fundació Joan March, a Palma.
Font: MallorcaWeb - CATALÀ,
ESPAÑOL,
ENGLISH
(28/09/2000) |
|
|
INFORMACIÓ
Trobareu més informació al Fons
documental Miquel Barcelò-Artà, constituït per una
iniciativa conjunta de l’artista i l’Ajuntament d’Artà, població
on resideix actualment Miquel Barceló, en col•laboració amb
la Universitat de les illes Balears. El FDMB, amb seu a na Batlessa, la
Casa de Cultura d'Artà, posa a l'abast del públic catàlegs
d'exposicions, dossiers de premsa, material audiovisual, fotografies...
(visites concertades - Telèfon: 971 82 91 99).
ARTICLES SOBRE BARCELÓ PUBLICATS A INTERNET
«Au Mali, les terres cuites sont des objets utilitaires. Alors,
j’ai pris de l’argile, je l’ai pétri moi-même, j’ai appris
la technique. Ce n’était pas toujours réussi (...), il y
avait pleins de fissures, j’ai appris à boucher les fissures, à
cuire les céramiques. Quand j’ai commencé à travailler
dans un atelier normal, c’était comme si j’avançais d’un
millénaire.» (Miquel Barceló, 1999)
La primera retrospectiva de la obra sobre papel del mallorquín
Miquel Barceló, uno de los creadores españoles más
internacionales, que a partir de hoy acoge el Museo Reina Sofía,
la define el artista como "un retrato de mi vida".
"Miquel Barceló representa el máximo ejemplo de precocidad
en el arte español desde la época en que inició al
galope su carrera. Cuando tenía 17 años, en 1974, montó
el primer y necesario escándalo de todo artista con voluntad de
gloria. En la localidad mallorquina de Manacor, cerca de su lugar de nacimiento,
expuso unas cajas llenas de pintura y materias en descomposición,
que hoy se pueden ver en el museo de Palma bajo el título de 'Cadaverina
15'.
Acto seguido marchó a Barcelona, donde se unió al grupo
underground de Javier Mariscal, uno de sus mejores amigos, y ya para los
años ochenta se convirtió en la punta de lanza de los jóvenes
salvajes, una corriente muy afín a la transvanguardia italiana de
Francesco Clemente. A partir de ahí se fueron encadenando la Documenta
de Kassel, su estudio en París, sus viajes por África, mucho
dinero y, como todo artista de éxito, furiosos enemigos, que esperan
verle fracasar en breve."
"A Spanish artist born in Felanitx, Mallorca, in 1957, Barceló
has a unique style. His paitings are very strong, and he often uses organic
materials in his work, like insects, meat, fur, rotten plants, ashes, creating
surrealistic paitings that often reminds us of death. As for the words
of Corinne Sacca-Abadi, Miquel Barceló works to "kill death". He
describes his work as violent, pungent, rude. He compares the drift, the
nomadism present in his paintings to the nomadism of his life. He's been
to many countries, from France to Mali, from Russia to Italy, and this
"drive" is what allows him to change the subjects on his work. Looking
at Barceló's work, we feel life dismantling in front of us, yet
his paitings are so vigorous and dynamic."
"Aquesta exposició que inclourà al voltant de 200 obres,
es centra en el treball de l’artista durant els darrers deu anys, un període
marcat pel seu primer viatge a l’Àfrica i la seva posterior immersió
en el món del Sahara. Mostrarà una àmplia selecció
d’obres incloent diversos gèneres i suports, des de la pintura o
les terracuites als carnets durant la darrera dècada, amb la gran
particularitat de presentar un gran nombre de peces poc conegudes o mai
exposades fins ara."
"Barceló's first ceramics were made in Mali at the beginning of
1995. In the Neolithic tradition of the Dogon, the tribe of which he is
the first and only white member, Barceló used his bare hands to
scrape red clay out of the ground. After mixing it with that precious commodity,
water, the clay was worked into nine works, consisting of three self portraits,
a stunning portrait entitled "Amo", the "Anatomy Lesson" and five pieces
involving skull shapes. Once finished the clay was fired using dried cow
dung. The dark patches on the terracotta mark the spots where burning patties
fell on the clay during the firing process.
[...]
In 1996 Barceló returned to the production of ceramics. Having
gone through the school of making the first examples in Africa, his next
choice was to produce closer to home. In the town of Artà on Majorca
Barceló came across a potter known as Jeroni. Described by Barceló
as a "résistant" he was one of the last examples of a dying breed
of master potters and craftsmen who continued their pottery despite a lack
of buying interest from the indigenous populace and from the increasingly
large numbers of visitors furnished by mass tourism."
|