Un doll de vida
La memòria ens permet
abocar-nos a l'ossera fantasmagòrica del passat. I ens reconeixem
en la imatge lunar dels ossos. El passat dels pobles perviu en la memòria
dels seus fills d'una manera gairebé química: és com
si l'instint d'alenar que té el nadó, dugués aparellat
el d'estotjar a qualque racó de la consciència la memòria
més preuada i, no per això, més ignorada. La memòria
col·lectiva suposa l'existència de formes d'ésser
consemblants. Fins i tot -i aquesta afirmació la faig amb totes
les reserves del món-, de sentiments força consemblants.
Siau qui sou pot ésser sinònim de cofoisme patrioter o l'anunci
d'una fatalitat genètica, però en qualsevol cas és
una sentència sàvia. Tot allò que creix, ho fa a partir
de les arrels pròpies. Els aficionats al flamenc, quan ja han esgotat
els adjectius per a elogiar un cantaor, diuen, en espanyol, que la voz
le sale de los tobillos. A Biel Majoral (Algaida, 1950) la veu li brosta
d'un pou de fondària desconeguda. A Algaida els pous són
força profunds i gairebé ningú no s'aventura a baixar-hi.
Biel Majoral, sí. Aquest home -escardalenc i amb la pell del color
de la terra que l'ha vist créixer-, ha comès la gosadia d'escrutar
els racons més obscurs i silents de la memòria per a reconvertir-nos-la
en sentiment. Això sols és possible quan la memòria
continua viva i té unes possibilitats infinites d'esdevenir una
arma de futur. Heus ací que Biel Majoral tresca a l'ossera comuna,
però en comptes d'ésser un enterramorts honest, enamora la
gent jove amb unes cançons que expressen sensibilitat, ironia o
rebel·lia, i són l'exponent d'una Mallorca, tan allunyada
de la visió jocfloralista de la majoria dels intel·lectuals
de l'Escola Mallorquina, com de la imatge provinciana i carrinclona que
va afavorir el maurisme. Aquest compacte de Majoral recull cançons
de les primeres dècades del segle XX que cal considerar l'exponent
d'un pensament crític i vigorós. Trobam cançons d'afirmació
de la identitat que són com un glop d'aigua fresca- Jo sóc
mallorquí/ i és la meva glòria/ ésser català/
per la meva història-, de clam social -molt de fred i poca roba/
molta talent i poc pa/ això és lo que sol donar/ el Bonjesús
a un pobre- i d'un surrealisme enlluernador -El sen Pirris té un
bou/ i el fa jeure dins s'armari,/ i li fa passar el rosari/ tant si vol
com si no vol-. Que diferent que és aquesta Mallorca que ens ofereix
Majoral, de la Mallorca que ens deien que era la nostra i en la qual tanmateix
no ens hi reconeixíem! Els mallorquins senten com a cosa seva la
veu i les cançons de Majoral. Potser perquè ell i el seu
equip de músics, han decidit apropiar-se de l'alè popular
per a fer-nos-en ofrena a través de la seva personalitat inqüestionable.
El resultat de tot plegat és un doll de vida.
Llorenç
Capellà
|